Comunicare si promovare

Comunicare si promovare

Definită de Richard E. Stanley “promovare este orice comunicaţie care are drept scop să deplaseze înainte un produs, un serviciu sau o idee în cadrul unui canal de distribuţie”. În general este un cumul de activități de marketing care duce la informarea unei piețe de existența unui brand, a unui produs sau unui serviciu. Fiind definită ca o comunicare, promovarea poate fi considerată principial ca fiind un proces de transmitere de la sursă a unui mesaj codificat către un destinatar, mesaj ce are ca obiectiv schimbarea atitudinii receptorului sau doar informarea acestuia în vederea așteptării unui răspuns (feedback) de către sursă.
Obiectivul unei comunicări este transmiterea unui mesaj de la sursă către destinatar fără a fi modificat, informația de la sursă trebuie să fie aceeași cu cea primită de destinatar. În cazul promovării obiectivul principal este o creștere a cererii de produse/servicii promovate pe piață sau o mărire a notorietății (firma, brand, produs, serviciu, persoană). Se observă ca obiectivele celor doua procese se referă la doua concepte diferite din punct de vedere funcțional:
Produsul – este disipativ (se împarte), doua produse nu pot ocupa același spațiu, nu se poate multiplica și este relativ ușor de copiat
Informația – se multiplică cu consum energentic minim, este cumulativă, poate ocupa simultan același spațiu cu altă informație
Produsul poate fi considerat ca fiind un concept obiectiv, definit de caracteristici cuantificabile, identificabil în timp și spațiu, în timp ce informația este subiectivă, percepută diferit atât de sursă cât și de destinatar, modificabilă în timp foarte scurt de modul de codare/decodare, de canalele de tramsitere, context (timp, spațiu). În acestă situație promovarea nu mai poate fi cercetată doar după modelele de comunicare consacrate în timp și nici nu poate fi încadrată în paradigmele comunicării fără a lua în considerare elementele economice, psihologice și sociale ale vremurilor prezente.
Stephen R. Covey recunoștea că a fost o Etica Caracterului ca fundament al succesului (bazată pe valori – integritate, modestie, fidelitate, curaj, dreptate, hărnicie, simplitate) dar aceasta a fost înlocuită după Primul Război Mondial de o Etică a Personalității care face succesul o funcție a personalității, a imaginii publice, a unor atitudini și comportament nume, „o filosofie care se exprimă prin maxime mai mult sau mai puțin insiparate și valabile precum: Atitudinea vă determină altitudinea sau Ce crede omul și gândește se-ndeplinește.” (Covey, 2014, pg.7). Societatea actuală permite ca produsele să fie copiate iar promovarea lor pe baza caracteristicilor tehnice sau a descrierilor fizice să fie inutilă, sute sau mii de produse fac același lucru și arată la fel deci există posibilitatea confuziei. Diferențierea produselor se face prin dacă produsul final este realizat prin completarea produsului propriu-zis (esențial) cu un set de servicii complementare așteptate de potențialul client rezultând produsul actual prezent pe piață. Succesul în marketingul actual este dat de capacitatea de a promova pe piață produse complete care să cuprindă servicii complementare atât așteptate (caracteristică produs actual) dar mai ales servicii complementare neașteptate de clienți (produs potențial). Aceste „ambalaje” fac diferențele între produse similare, atrag atenția, interesul, dorința și în final modifică comportamente prin deciziile luate.
Dezvoltarea canalelor de comunicare, a transporturilor și a vitezelor de lucru a calculatoarelor a dus la o suprainformare, un volum mare de informații fiind ușor de accesat, de transmis și primit, dar foarte complicat de evitat, filtrat, evaluat și folosit. Modelele de comunicare în care factorii sunt delimitați în sursă-mesaj-receptor devin geu de folosit, principiile sunt încă valabile dar dezvoltarea societății necesită altă modelare, un alt fel de comunicare este prezentă, sursa (EU) poate fi un punct de referință dar informațiile transmise nu mai pot fi concentrate către un receptor ci ajung la mai mulți (ALȚII). Informații sunt receptate de fiecare în orice moment fiind înconjurați de surse de informare dar o mica parte sunt conștientizate, prelucrare și memorate voluntar. Într-un timp relativ scurt se percep informațiile din exterior și se decide care sunt mesaje de interes, folositoare și necesare în contextul dat, celelalte informații sunt catalogate ca știute dar neimportante și trec în zona de relativă inconștiență din care pot fi activate ulterior în prezența altor stimuli sau situații viitoare.

În prezent modelul de comunicare folosit în promovare tinde să utilizeze acest tip de transmitere – activare de mesaje prin folosirea mai multor tipuri de canale de comunicare (internet, TV, radio, afișe, evenimente locale, naționale sau globale, personală, etc.) prin care se transmit redundant informațiile dorite apoi se pune accent pe mesajele de activare a acestora și pe crearea de situații (creare nevoi, contexte, dorințe) prin care să se reamintească mesajele anterioare, să creeze consumatorului de informații senzațiile inițiale și senzația că informația este a lui și nu este influențat de momentul și contextul situațional existent.

Promovarea devine o comunicare anticipativă care folosește mesajele feed-back-ului pentru a crea un mediu de comunicare; ea nu transmite inițial mesaje pentru care așteapta modificarea comportamentului consumatorului ci studiază piața, contextele sociale și economice, verifică răspunsurile pieței la mesajele concurenței pentru a crea acel produs potențial care să activeze mentalul consumatorului și să activeze informațiile dn zona „nu știi că știi”.

Principiile și modelele comunicării rămân valabile de la Aristotel dar dezvoltarea din societatea contemporană duce la o mai mare nevoie de atenție asupra factorilor care influențează eficiența: canalele de comunicare sunt multiple (tehnologizare), timpul de transmitere s-a comprimat (sateliți, transport, viteze procesoare), sursele sunt mult mai aproape (globalizare) iar pe plan social contactele între oameni nu mai au bariere zonale, culturale, politice sau religioase (companii multinaționale, rețele de socializare, comunicare online, telefoane smart).

Consultanță și consiliere, Proiectare și planificare, Showroom , Masuratori si montaj specializat, garantie , mobila italiana

Favilla – Magazin Mobilă Italia. Dealer Oficial Scavolini

Scavolini showroom Favilla.ro – mobila italiana bucatarie (supermobila.ro)